Reflecting and Making Notes on the
Qur’aan[1]
Shaykh Muhammad bin Saalih al ‘Uthaymeen’s Explanation of
Imaam Ibnul Qayyim’s Nooniyyah[2]
Some of the People of Knowledge used to keep a specific
notebook with them when reading the Qur’aan in Ramadhaan. Every time they would
read something and would stop at an aayah from Allaah’s Book that had many
meanings or something like that, they would write it down in the notebook. So
when Ramadhaan had ended they would have much good in terms of the meanings of
the Noble Qur’aan.
I saw a small book by Shaykh ‘Abdur Rahmaan as Sa’dee رحمه الله. It was said that he
wrote it in Ramadhaan whilst reading the Qur’aan. If he came to an aayah he
would stop and reflect upon it and then write down some benefits which you
would not find in the book of Tafseer explanations.
Due to this Ibnul Qayyim رحمه الله
encouraged people to reflect upon the Qur’aan for those who wanted guidance.
His Shaykh Ibn Taymiyyah رحمه الله said, “Whoever reflects upon the Qur’aan
seeking guidance from it, the Path of Truth will be made clear to him.”
Shaykhul Islaam (Ibn Taymiyyah) stipulated two conditions:
1.
Reflection
2.
Seeking guidance
This is because reflection on its own without seeking
guidance, he only wants to know the meanings – he does not want to be guided by
it or to make it a guiding light. “So if you reflect upon it seeking guidance
from it and you want to make the Qur’aan a guiding light to follow, then the
Path of Truth will be made clear to him.”
[1] Translated
by Umm ‘Abdir Rahmaan Tara Hashim Ramadhaan 1438/2017. (The Title was added by
the Translator).
قال فضيلة الشيخ ابن عثيمين رحمه الله :..
" وكان بعض أهل العلم في رمضان وهو في وقت تلاوة القرآن يجعل معه دفترًا خاصًا ، كلما قرأ شيئًا واستوقفته آية من كتاب الله فيها معانٍ كثيرة أو ما أشبه ذلك قيَّدها بالدفتر ، فلا يخرج رمضان إلا وقد حصل خيرًا كثيرًا من معاني القرآن الكريم .
ولقد رأيتُ كُتيبًا صغيرًا للشيخ عبدالرحمن السعدي رحمه الله؛ يقول : إنه كتبه في رمضان وهو يقرأ القرآن ، تمر به آية فيقف عندها، ويتدبرها ، ويكتب عليها فوائد لا تجدها في أي تفسير .
فلهذا ابن القيم رحمه الله حَثَّ على تدبر القرآن لمن أراد الهدى .
وشيخه ابن تيمية رحمه الله قال :(من تدبر القرآن طالبًا للهُدى منه تبين له طريق الحق).
فاشترط شيخ الإسلام رحمه الله
شرطين : التدبر ، وطلب الهدى ، لأنه ربما تدبر ، ولم يقصد طلب الهدى ، ولكن يريد معرفة معاني القرآن فقط !
ماتريد أن تَهْتدِي به وتجعله نبراسًا لك تسير عليه ، *فإذا تدبرته، وأنت تريد الهدى منه ، وتريد أن تجعل القرآن نبراسًا لك تسير عليه ، تبين لك طريق الحق* ".
" وكان بعض أهل العلم في رمضان وهو في وقت تلاوة القرآن يجعل معه دفترًا خاصًا ، كلما قرأ شيئًا واستوقفته آية من كتاب الله فيها معانٍ كثيرة أو ما أشبه ذلك قيَّدها بالدفتر ، فلا يخرج رمضان إلا وقد حصل خيرًا كثيرًا من معاني القرآن الكريم .
ولقد رأيتُ كُتيبًا صغيرًا للشيخ عبدالرحمن السعدي رحمه الله؛ يقول : إنه كتبه في رمضان وهو يقرأ القرآن ، تمر به آية فيقف عندها، ويتدبرها ، ويكتب عليها فوائد لا تجدها في أي تفسير .
فلهذا ابن القيم رحمه الله حَثَّ على تدبر القرآن لمن أراد الهدى .
وشيخه ابن تيمية رحمه الله قال :(من تدبر القرآن طالبًا للهُدى منه تبين له طريق الحق).
فاشترط شيخ الإسلام رحمه الله
شرطين : التدبر ، وطلب الهدى ، لأنه ربما تدبر ، ولم يقصد طلب الهدى ، ولكن يريد معرفة معاني القرآن فقط !
ماتريد أن تَهْتدِي به وتجعله نبراسًا لك تسير عليه ، *فإذا تدبرته، وأنت تريد الهدى منه ، وتريد أن تجعل القرآن نبراسًا لك تسير عليه ، تبين لك طريق الحق* ".
المصدر:[ الكافية الشافية في الانتصار للفرقة الناجية - للإمام ابن القيم ، شرح الشيخ محمد بن صالح العثيمين ( ١/ ٥٠٣- ٥٠٤) ]